
Katalogi, menu i broszury - Podpowiedzi, które ulepszą twój projekt
Katalogi, broszury i menu mają jedno wspólne zadanie – skuteczne przekazywanie informacji w estetyczny i przemyślany sposób. Niezależnie od tego, czy prezentujesz ofertę produktów, usługi czy dania w restauracji, te materiały drukowane muszą być nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale także funkcjonalne. Każdy z tych formatów pełni kluczową rolę w budowaniu wizerunku marki oraz przyciąganiu klientów, dlatego ich odpowiednie zaprojektowanie ma ogromne znaczenie. W tym wpisie przedstawimy kilka wskazówek, które pomogą stworzyć profesjonalne i skuteczne katalogi, broszury oraz menu.
Najważniejsze cechy, przy każdym wydruku
Treść tej sekcji była wielokrotnie poruszana na tym blogu jak i pewnie wielu innych. Nigdy jednak za wiele najważniejszych informacji.
Tryb kolorów - podstawową różnicą między RGB a CMYK są składowe barw. W jednej pojawiają się barwy rozszczepionego światła białego a w drugiej barwników używanych w tuszach farbach itp. Różnią się one dlatego wykorzystaniem. Należy pamiętać, żeby zawsze przy wydrukach korzystać z CMYK.
Spady - Jest to kluczowy element, dzięki któremu nie będzie białej obwódki na twoim produkcie. Spady powinny wynosić około 3 mm oraz wszelkie elementy stykające się z krawędzią projektu powinny wychodzić na spady.
Format plików - ten krok jest zależny od tego, czego wymaga drukarnia, ale standardowo pliki dostarcza się w formacie PDF ze spłaszczonymi grafikami oraz czcionkami zamienionymi na krzywe.

Nietypowość broszur, menu i katalogów
Tym, co wyróżnia te typy przekazu informacji, jest sposób, w jaki są one składane. Zazwyczaj są to książeczki złączone na środku zszywką. Z tej przyczyny przygotowując projekt, należy mieć na uwadze 2 dodatkowe rzeczy.
Odstęp od środka - Przez to, że są to formy książek, miejsce, w którym wypada łączenie stron, jest o wiele mniej widoczne niż na projekcie na monitorze. Jeżeli grafika nie zostanie przesunięta bliżej zewnętrznej krawędzi kartki, to może się zdarzyć, że jej część schowa się między stronami i nie będzie już tak atrakcyjna jak powinna. To samo tyczy się tekstów.
Impozycja - Nie dla wszystkich ten element projektowania może być intuicyjny. Sama impozycja w sobie polega na takim ułożeniu stron, aby po skompletowaniu składki zgadzała się ich kolejność. Trzeba ułożyć stronę pierwszą z ostatnią, drugą z przedostatnią itd. Dzięki temu po złożeniu arkuszy w pół i włożeniu jeden w drugi strony będą na swoim miejscu. Wiele drukarni oferuję możliwość wykonania impozycji u nich. Dlatego warto zapytać o to na początek, jeżeli nie czujemy się pewnie z tym zadaniem.
Podsumowanie
Te proste kilka podpowiedzi powinno zniwelować najważniejsze błędy w projektach i sprawić, że będą one wyglądały bardziej profesjonalnie. Przy większych zamówieniach ominie nas także potrzeba płacenia podwójnej sumy za nasze błędy. No i jako najważniejsza część, projekt będzie wyglądał atrakcyjnie i tak jak na ekranie naszego sprzętu.